Audi A5 Sportback

Autor: Oraan Mărculescu 25 nov. 2009 Test drive

Comparativ cu Coupé-ul, acesta este mai lung cu 8,6
centimetri, este la fel de lat şi este mai înalt cu 1,9 centimetri.
Ampatamentul a fost crescut cu 5,9 centimetri. Evident, creşterea
dimensiunilor, destul de mică, nu putea să rezolve de una singură
problema pe care a ridicat-o necesitatea montării a încă două
portiere.

Montantul central a fost mutat mult spre înainte, pentru a face loc
uşilor spate. S-a pierdut astfel accesul foarte bun la locurile din
faţă, pe care îl aveai în Coupé. De fapt, cred că nu am mai văzut
Audi cu portiere faţă aşa mici. Accesul în maşină în faţă este
îngreunat de portierele de mici dimensiuni şi de montantul mutat
mult spre înainte.

Şi Audi a realizat că vor fi ridicate probleme de spaţiu şi vei
vedea că, pe interior, montantul a fost decupat în dreptul locului
undei ţii cotul, pentru a-ţi oferi ceva mai mult spaţiu la acest
nivel. Accesul în spate este normal pentru o formă de caroserie
Coupé cu patru uşi, iar spaţiul la genunchi, umeri şi cap este
comparabil cu cel din A4.

În cazul de faţă, vorbim de fapt despre cinci uşi, deoarece A5
Sportback este singura limuzină-Coupé cu patru uşi şi hayon.
Accesul la portbagaj este extrem de bun, iar volumul maxim de
încărcare, fără a rabata locurile din spate, este identic cu cel al
unui A4… adică 480 de litri. Aş vrea ca persoanele care susţin că
îşi cumpără un Sportback în loc de Coupé pentru portbagajul mai
mare, să ne spună şi nouă cât de mult contează, pentru ei şi pentru
bagajele lor, diferenţa de 25 de litri (A5 Coupé – portbagaj de 455
litri).

După cum am mai spus însă, A5 Sportbak are magia lui. Personal îmi
place pentru că este o limuzină foarte joasă. Şi pentru că este
extrem de lată… la fel ca un A5. Şi pentru că, şi aici – in your
face, Coupé!, motorul de trei litri diesel poate fi cuplat
transmisiei S-Tronic, cu şapte trepte, adică DSG rebotezat, şi asta
înseamnă automat mai multă distracţie pentru şofer.

A5 Coupé cu aceeaşi motorizare poate fi echipat cu
transmisia automată Tiptronic, cu şase trepte. S-Tronic
funcţionează perfect cuplată la motorul de trei litri diesel şi pe
modul manual, cu padelele din spatele volanului şi schimbările de
trepte foarte rapide, iar A5 Sportback îţi pune pe faţă un zâmbet
pe care îl vei regreta dacă treci la volanul unui Coupé.

Deşi Sportback 3.0 TDI quattro S-Tronic este mai greu cu 70 kg
decât un Coupé 3.0 TDI quattro Tiptronic, transmisia DSG şi
sistemul Audi Drive Select, împreună cu diferenţialul sport şi
direcţia dinamică (împreună aproximativ 2.500 euro în opţionale),
fac uitată diferenţa de greutate. Acceleraţia 0-100 km/h este
aceeaşi, 6,1 secunde, la fel şi viteza maximă de 250 km/h.

Audi Drive Select face minuni, şi diferenţa dintre modul Confort şi
cel Dynamic este foarte mare, maşina afişând două caractere complet
diferite. La o conducere dinamică, A5 Sportback este încântător,
deoarece schimbul foarte rapid de trepte, frânele puternice şi cu
răspuns ferm, cuplul mare al motorului şi suspensiile rigide fac
dintr-o limuzină (totuşi), o maşină sport pe care nu ai cum să nu o
iubeşti.

Dacă din punct de vedere conceptual nu aş lăsa niciodată un A5
Coupé pentru un A5 Sportback, din punctul de vedere al şoferului
m-aş gândi de două ori înainte să cheltuiesc banii…

Prima
întrebare pe care mi-am pus-o atunci când am văzut maşina asta a
fost „De ce?”. Şi primul impuls a fost să o compar cu Mercedes-Benz
CLS. Sau cu Passat CC.Apoi am început să mă frământ serios –
urmează un BMW Seria 6 în cinci uşi? Sau un 3 Coupé cu patru
uşi?

Ştiu! După RCZ versus TT, Peugeot va ataca direct A5 Sportback cu o
copie reuşită, botezată original 407 Coupé Sportback… Dar să ne
lămurim. Un BMW Seria 6 cu patru uşi, sau unul cu cinci uşi şi
hayon va exista cu siguranţă, pentru că se pare că nişa
coupé-urilor transformate în coupé-uri cu patru uşi sau cea a
limuzinelor convertite în coupé-uri cu cinci uşi (cam cum sună
asta?) atrage clienţii plictisiţi de formele şi soluţiile
clasice.

Referitor la comparaţia lui A5 Sportback cu CLS şi Passat CC,
lucrurile stau însă mult mai clar pentru că aici ne bazăm în
întregime pe cifre. Un Audi A5 Sportback 3.0 TDI quattro cu
transmisia S-tronic costă, cu banii jos, exact cât un CLS 350 CDI
fără TVA. Adică puţin peste 50.000 de euro. Trecem la Passat CC,
care, pe lângă faptul că nu poate fi echipat cu un motor diesel mai
mare de 170 CP, chiar configurat cu toate opţionalele din lume, nu
costă 45.000 euro cu tot cu TVA.

A5 Sportback este mai scump decât Passat CC şi mai ieftin decât
CLS, deci comparaţia este de prisos. Avem de-a face cu trei modele
diferite şi iată cum A5 Sportback nu are momentan concurenţă.
Sincer, mă bucur, pentru că în acest fel există toate şansele ca
oamenii care se gândesc la el să se spele pe faţă, să îşi revină şi
să-şi cumere totuşi un A5 Coupé. Sau, chiar mai bine decât atât, un
A5 Cabriolet.


A5 Coupé este, de departe, cel mai frumos model Audi (dacă nu luăm
în calcul supercar-ul R8), disponibil momentan şi una dintre cele
mai frumoase maşini construite vreodată în Ingolstadt. Nu poţi
ignora formele superbe ale caroseriei şi proporţiile sale,
impresionante prin modul în care au fost delimitate printr-un desen
unic în lumea Coupé-urilor cu patru locuri.

Datorită acestei „frumuseţi” a caroseriei, consider că nu trebuia
ca numele A5 să fie folosit ca denumire de gamă. Trebuiau să
păstreze Coupé-ul şi Cabriolet-ul şi… gata. Sportback putea fi
botezat foarte uşor A4, iar A5 putea să rămână ceva unic, magic de
frumos, aşa cum şi este. Sau, te întrebi cum ar fi putut arăta
altfel A4? Răspunsul este: ca A5 Sportback…


Revenind la acesta, nu este nici pe departe o maşină urâtă.
Dimpotrivă, este o limuzină cu hayon, extrem de reuşită stilistic.
În lumea maşinilor cu patru sau cinci uşi, A5 Sportback este o
zână. Dar pe lângă un A5 Coupé, el păleşte parcă şi îşi pierde
toată magia, din simplul motiv că arată exact ca acesta.

Din faţă sau din spate, A5 Sportback este identic cu A5 Coupé, şi
asta este teribil de enervant. Dacă tot au construit un model nou,
de ce nu i-au creat o identitate aparte?! Un alt spate, faruri
desenate altfel, ceva, orice care să lase nealterate, unice,
formele Coupé-ului… Chiar sunt foarte curios câte A5 Sportback se
vor vinde. Unii vor spune că multe, pentru că maşina este mai
ieftină decât Coupé-ul cu aproximativ 800 de euro, în funcţie de
motorizare, în condiţiile în care este mai mare şi mai
spaţioasă.

Ţin să vă dezamăgesc. A5 Sportback nu este mult mai spaţios decât
un A5 Coupé, şi asta pentru că Audi a încercat să păstreze
dimensiunile cât mai apropiate între cele două caroserii. Şi aici
aş întreba: de ce?. Dar risc să revin la discuţia de mai sus şi mai
am de spus totuşi multe lucruri despre A5 Sportback.


Urmărește Promotor.ro pe Google News




Comentarii
Inchide